Drobečková navigace

Úvod > Naše školka > Třída

Třída

Myšky - myškaNejmladší 2 - 4leté děti. Děti se adaptují na prostředí mateřské školy. Získávají první sociální kontakty.

Co má umět 3-4 leté dítě

Sebeobsluha

Hygiena

  • Aktivně hlásí potřebu, po použití WC si umyje ruce
  • Opláchne si ruce a utře se
  • při spaní je suché (vydrží nebo se probudí v případě potřeby)

Oblékání

  • Rozepne si zip
  • Stáhne a natáhne si kalhoty
  • Stáhne a natáhne si tričko, svetr
  • Rukama si zuje boty
  • Zapne si boty na suchý zip

Stolování

  • Správně drží lžičku
  • Jí samo z vlastního talíře
  • Pije z hrníčku, skleničky
  • Chystá si předměty ke stolování

Motorika - hrubá

  • Chůze po schodech - střídá nohy
  • Překročí nízkou překážku

Motorika - jemná

  • Manipulace s drobnými předměty (navlékání korálků, zasouvání kolíčků do otvorů)

Motorika - kresba

  • Pojmenování čáranice
  • Hlavonožec
  • Svislá čára, vodorovná čára, kruh

Zrakové vnímání

  • Přiřadit základní barvy
  • Vyhledat známý předmět na obrázku
  • Poskládat obrázek ze dvou částí
  • Určit nahoře, dole
  • Používat předložkové vazby na, do, v ...

Řeč

  • Pojmenuje běžné věci na obrázku
  • Ukáže obrázek věci podle použití
  • Ukáže na obrázku činnost
  • Chápe pojmy ,,já" ,,moje"
  • Správně používá slova ano, ne
  • Odpovídá na otázky Co děláš? Kde?
  • Má zájem o obrázkové knížky, příběhy
  • Mluví ve větách
  • Rozlišuje mezi jednoduchým a množným číslem, skloňuje
  • Řekne své jméno, jména sourozenců
  • Pokouší se o krátkou konverzaci
  • Zopakuje větu ze 3 slov

Sociální dovednosti

  • Dokáže se odloučit od matky (otce)
  • Projevuje zájem o ostatní děti
  • Zvyká si říkat děkuji, prosím, dobrý den
  • Postupně se učí chápat a dodržovat pravidla chování a jednání

Hra

  • Staví z kostek
  • Navléká větší dřevěné korálky
  • Napodobuje někoho nebo něco
  • Hraje si s pískem , hlínou, vodou

Matematické představy

  • Rozliší malý x velký
  • Rozliší hodně x málo
  • Množství do dvou
  • Pozná kruh
  • Třídí podle druhu, barev, velikosti

 

Ježečci - ježečekDěti ve věku 4 - 5ti let. Většina již školku navštěvovala.

Co má umět 4-5 leté dítě

Sebeobsluha

Hygiena

  • Správně používá toaletní papír
  • Na upozornění se vysmrká a samostatně používá kapesník

Oblékání

  • Rozepne si knoflíky
  • Samostatně se obléká a svléká
  • Samostatně se obuje a vyzuje
  • Snaží se ukládat věci na správné místo

Stolování

  • Jí samostatně a čistě lžičkou i vidličkou
  • Nalévá si pití ze zásobníku
  • Během celého jídla sedí u stolu
  • S dopomocí dokáže prostřít

Motorika - hrubá

  • Přejde po čáře
  • Stojí na špičkách s otevřenýma očima
  • Poskoky na jedné noze
  • Chůze po mírně zvýšené ploše

Motorika - jemná

  • Stříhá
  • Otevírá dlaně postupně po jednom prstu
  • Pozná hmatem zvířata

Kresba

  • Postava - má hlavu, trup, končetiny
  • Spirála, vlnovka, šikmá čára

Zrakové vnímání, paměť

  • Pojmenuje základní barvy
  • Odliší dva překrývající se obrázky
  • Odliší jiný obrázek v řadě
  • Poskládá obrázek z několika částí
  • Pamatuje si 3 předměty, pozná, který chybí
  • Určí vpředu, vzadu
  • Používá předložkové vazby před, za, nad, pod, vedle, mezi
  • Rozeznává daleko x blízko, první x poslední,...

Vnímání času

  • Přiřadí činnosti obvyklé pro dopoledne (ráno...)

Řeč

  • Ukáže obrázek podle aktuální situace
  • Poslouchá pohádky, chápe děj
  • Vypráví podle obrázků
  • Užívá čas minulý, přítomný, budoucí
  • užívá všechny druhy slov
  • Mluví gramaticky správně
  • Informuje o zážitcích, pocitech, přáních
  • Předá krátký vzkaz
  • Pozná písně podle melodie
  • Zopakuje větu ze 4 slov

Matematické představy

  • Rozliší nízký x vysoký, úzký x široký, prázdný x plný, méně x více
  • Seřadí tři prvky podle velikosti
  • Pojmenuje nejmenší - největší
  • Množství do čtyř
  • Tvary - kruh, čtverec

Sociální dovednosti

  • Projevuje soucit, poskytuje útěchu
  • poprosí o pomoc, když má problém
  • Rádo se kamarádí
  • Vůči mladším dětem se chová ochranitelsky
  • Dodržuje pravidla slušného chování a zdvořilostní pravidla
  • Spolupracuje, zapojuje se do činností
  • Umí počkat, až na něho přijde řada
  • Správně reaguje na pokyny
  • Na veřejnosti se chová přiměřeně
  • Požádá o dovolení, aby si mohlo hrát s hračkou

Hry

  • Zvládá hry pohybové, konstruktivní, námětové, společenské, rukodělné
  • Vyhledává hraní s dětmi

Veverky - veverka.jpgDěti ve věku 5 - 6(7) let. Předškolní děti.

Co má umět 5-6 leté dítě

Sebeobsluha

Hygiena

  • Hygienu udržuje samostatně
  • Pozná, kdy je třeba si umýt špinavé ruce, pusu

Oblékání

  • Samostatně se obleče
  • Zapíná a rozepíná knoflíky
  • Zapíná zip
  • Obrací oděv, když je naruby
  • Pojmenuje jednotlivé druhy oblečení a zvolí si vhodné oblečení a oděv

Stolování

  • Samostatně prostře a sklidí ze stolu
  • Používá příbor
  • Nalije si nápoj ze džbánu
  • Samostatně si nalije polévku

Motorika - hrubá

  • Přejde přes kladinu
  • Přeskočí snožmo nízkou překážku

Motorika - jemná

  • Rozliší různé materiály, povrchy
  • Pozná hmatem geometrické tvary

Motorika - kresba

  • Postava má všechny detaily
  • Kreslí na různé náměty
  • Kreslí horní dolní smyčky, zuby, horní dolní oblouk s vratným tahem
  • Překreslí obrázek podle předlohy
  • Správný tlak tužky na podložku
  • Plynulost tahů

Zrakové vnímání, paměť

  • Pojmenuje odstíny barev
  • Vyhledá tvar a pozná ho
  • Vyhledá dva shodné obrázky v řadě
  • Odliší shodné a neshodné dvojice
  • Složí tvar z několika částí podle předlohy
  • Doplní chybějící části na obrázku
  • Ze šesti obrázků si tři zapamatuje
  • Pozná viděné obrázky
  • Jmenuje objekty zleva doprava
  • Rozezná vpravo, vlevo - umístění předmětů
  • Vpravo, vlevo - na druhé osobě

Vnímání času

  • Rozlišuje pojmy nejdříve, před tím, nyní, potom
  • Orientuje se ve dnech týdnu
  • Přiřadí roční období
  • Zná pojmy včera, dnes, zítra

Řeč

  • Umí zpaměti kratší texty
  • Tvoří protiklady (antonyma)
  • Tvoří slova podobného významu (synonyma)
  • Pozná a pojmenuje nesmysl na obrázku
  • Interpretuje pohádky, příběhy bez obrázkového doprovodu
  • Pozná nesprávně utvořenou větu
  • Dokáže zformulovat otázku, odpovědět na otázku
  • Řekne svoje jméno, příjmení, adresu, jména rodičů a sourozenců
  • Vyslovuje správně všechny hlásky
  • Navazuje oční kontakt
  • Zopakuje větu z více slov
  • Zopakuje 5 nesouvisejících slov
  • Určí počet slabik
  • Určí počáteční a koncovou hlásku slov

Matematické představy

  • Určí o jeden více, méně
  • Třídí podle dvou kritérií
  • Pojmenuje: malý - střední - velký, vysoký - vyšší - nejvyšší
  • Pozná a určí obdélník, kruh, čtverec, trojúhelník

Sociální dovednosti

  • Vědomě projevuje zdvořilostní chování
  • Rozpozná vhodné a nevhodné chování
  • Odmítá lež, ubližování , nespravedlnost
  • Zná pravidla chování na ulici
  • Plní úkoly a zhodnotí výsledky
  • Rozlišuje mezi hrou a úkolem
  • Udržuje pořádek ve vlastních věcech
  • Zapojuje se mezi ostatní děti do hry

Hry

  • Zvládá hry námětové, pohybové, společenské, konstruktivní, rukodělné
  • Akceptuje pravidla hry
  • Uplatňuje iniciativu při hře