Třída
Myšky - Nejmladší 2 - 4leté děti. Děti se adaptují na prostředí mateřské školy. Získávají první sociální kontakty.
Co má umět 3-4 leté dítě
Sebeobsluha
Hygiena
- Aktivně hlásí potřebu, po použití WC si umyje ruce
- Opláchne si ruce a utře se
- při spaní je suché (vydrží nebo se probudí v případě potřeby)
Oblékání
- Rozepne si zip
- Stáhne a natáhne si kalhoty
- Stáhne a natáhne si tričko, svetr
- Rukama si zuje boty
- Zapne si boty na suchý zip
Stolování
- Správně drží lžičku
- Jí samo z vlastního talíře
- Pije z hrníčku, skleničky
- Chystá si předměty ke stolování
Motorika - hrubá
- Chůze po schodech - střídá nohy
- Překročí nízkou překážku
Motorika - jemná
- Manipulace s drobnými předměty (navlékání korálků, zasouvání kolíčků do otvorů)
Motorika - kresba
- Pojmenování čáranice
- Hlavonožec
- Svislá čára, vodorovná čára, kruh
Zrakové vnímání
- Přiřadit základní barvy
- Vyhledat známý předmět na obrázku
- Poskládat obrázek ze dvou částí
- Určit nahoře, dole
- Používat předložkové vazby na, do, v ...
Řeč
- Pojmenuje běžné věci na obrázku
- Ukáže obrázek věci podle použití
- Ukáže na obrázku činnost
- Chápe pojmy ,,já" ,,moje"
- Správně používá slova ano, ne
- Odpovídá na otázky Co děláš? Kde?
- Má zájem o obrázkové knížky, příběhy
- Mluví ve větách
- Rozlišuje mezi jednoduchým a množným číslem, skloňuje
- Řekne své jméno, jména sourozenců
- Pokouší se o krátkou konverzaci
- Zopakuje větu ze 3 slov
Sociální dovednosti
- Dokáže se odloučit od matky (otce)
- Projevuje zájem o ostatní děti
- Zvyká si říkat děkuji, prosím, dobrý den
- Postupně se učí chápat a dodržovat pravidla chování a jednání
Hra
- Staví z kostek
- Navléká větší dřevěné korálky
- Napodobuje někoho nebo něco
- Hraje si s pískem , hlínou, vodou
Matematické představy
- Rozliší malý x velký
- Rozliší hodně x málo
- Množství do dvou
- Pozná kruh
- Třídí podle druhu, barev, velikosti
Ježečci - Děti ve věku 4 - 5ti let. Většina již školku navštěvovala.
Co má umět 4-5 leté dítě
Sebeobsluha
Hygiena
- Správně používá toaletní papír
- Na upozornění se vysmrká a samostatně používá kapesník
Oblékání
- Rozepne si knoflíky
- Samostatně se obléká a svléká
- Samostatně se obuje a vyzuje
- Snaží se ukládat věci na správné místo
Stolování
- Jí samostatně a čistě lžičkou i vidličkou
- Nalévá si pití ze zásobníku
- Během celého jídla sedí u stolu
- S dopomocí dokáže prostřít
Motorika - hrubá
- Přejde po čáře
- Stojí na špičkách s otevřenýma očima
- Poskoky na jedné noze
- Chůze po mírně zvýšené ploše
Motorika - jemná
- Stříhá
- Otevírá dlaně postupně po jednom prstu
- Pozná hmatem zvířata
Kresba
- Postava - má hlavu, trup, končetiny
- Spirála, vlnovka, šikmá čára
Zrakové vnímání, paměť
- Pojmenuje základní barvy
- Odliší dva překrývající se obrázky
- Odliší jiný obrázek v řadě
- Poskládá obrázek z několika částí
- Pamatuje si 3 předměty, pozná, který chybí
- Určí vpředu, vzadu
- Používá předložkové vazby před, za, nad, pod, vedle, mezi
- Rozeznává daleko x blízko, první x poslední,...
Vnímání času
- Přiřadí činnosti obvyklé pro dopoledne (ráno...)
Řeč
- Ukáže obrázek podle aktuální situace
- Poslouchá pohádky, chápe děj
- Vypráví podle obrázků
- Užívá čas minulý, přítomný, budoucí
- užívá všechny druhy slov
- Mluví gramaticky správně
- Informuje o zážitcích, pocitech, přáních
- Předá krátký vzkaz
- Pozná písně podle melodie
- Zopakuje větu ze 4 slov
Matematické představy
- Rozliší nízký x vysoký, úzký x široký, prázdný x plný, méně x více
- Seřadí tři prvky podle velikosti
- Pojmenuje nejmenší - největší
- Množství do čtyř
- Tvary - kruh, čtverec
Sociální dovednosti
- Projevuje soucit, poskytuje útěchu
- poprosí o pomoc, když má problém
- Rádo se kamarádí
- Vůči mladším dětem se chová ochranitelsky
- Dodržuje pravidla slušného chování a zdvořilostní pravidla
- Spolupracuje, zapojuje se do činností
- Umí počkat, až na něho přijde řada
- Správně reaguje na pokyny
- Na veřejnosti se chová přiměřeně
- Požádá o dovolení, aby si mohlo hrát s hračkou
Hry
- Zvládá hry pohybové, konstruktivní, námětové, společenské, rukodělné
- Vyhledává hraní s dětmi
Veverky - Děti ve věku 5 - 6(7) let. Předškolní děti.
Co má umět 5-6 leté dítě
Sebeobsluha
Hygiena
- Hygienu udržuje samostatně
- Pozná, kdy je třeba si umýt špinavé ruce, pusu
Oblékání
- Samostatně se obleče
- Zapíná a rozepíná knoflíky
- Zapíná zip
- Obrací oděv, když je naruby
- Pojmenuje jednotlivé druhy oblečení a zvolí si vhodné oblečení a oděv
Stolování
- Samostatně prostře a sklidí ze stolu
- Používá příbor
- Nalije si nápoj ze džbánu
- Samostatně si nalije polévku
Motorika - hrubá
- Přejde přes kladinu
- Přeskočí snožmo nízkou překážku
Motorika - jemná
- Rozliší různé materiály, povrchy
- Pozná hmatem geometrické tvary
Motorika - kresba
- Postava má všechny detaily
- Kreslí na různé náměty
- Kreslí horní dolní smyčky, zuby, horní dolní oblouk s vratným tahem
- Překreslí obrázek podle předlohy
- Správný tlak tužky na podložku
- Plynulost tahů
Zrakové vnímání, paměť
- Pojmenuje odstíny barev
- Vyhledá tvar a pozná ho
- Vyhledá dva shodné obrázky v řadě
- Odliší shodné a neshodné dvojice
- Složí tvar z několika částí podle předlohy
- Doplní chybějící části na obrázku
- Ze šesti obrázků si tři zapamatuje
- Pozná viděné obrázky
- Jmenuje objekty zleva doprava
- Rozezná vpravo, vlevo - umístění předmětů
- Vpravo, vlevo - na druhé osobě
Vnímání času
- Rozlišuje pojmy nejdříve, před tím, nyní, potom
- Orientuje se ve dnech týdnu
- Přiřadí roční období
- Zná pojmy včera, dnes, zítra
Řeč
- Umí zpaměti kratší texty
- Tvoří protiklady (antonyma)
- Tvoří slova podobného významu (synonyma)
- Pozná a pojmenuje nesmysl na obrázku
- Interpretuje pohádky, příběhy bez obrázkového doprovodu
- Pozná nesprávně utvořenou větu
- Dokáže zformulovat otázku, odpovědět na otázku
- Řekne svoje jméno, příjmení, adresu, jména rodičů a sourozenců
- Vyslovuje správně všechny hlásky
- Navazuje oční kontakt
- Zopakuje větu z více slov
- Zopakuje 5 nesouvisejících slov
- Určí počet slabik
- Určí počáteční a koncovou hlásku slov
Matematické představy
- Určí o jeden více, méně
- Třídí podle dvou kritérií
- Pojmenuje: malý - střední - velký, vysoký - vyšší - nejvyšší
- Pozná a určí obdélník, kruh, čtverec, trojúhelník
Sociální dovednosti
- Vědomě projevuje zdvořilostní chování
- Rozpozná vhodné a nevhodné chování
- Odmítá lež, ubližování , nespravedlnost
- Zná pravidla chování na ulici
- Plní úkoly a zhodnotí výsledky
- Rozlišuje mezi hrou a úkolem
- Udržuje pořádek ve vlastních věcech
- Zapojuje se mezi ostatní děti do hry
Hry
- Zvládá hry námětové, pohybové, společenské, konstruktivní, rukodělné
- Akceptuje pravidla hry
- Uplatňuje iniciativu při hře